Porzucone koszyki stanowią prawdziwą plagę w branży e-commerce. Szacuje się, że nawet 70% transakcji nie jest finalizowanych. Za część z nich odpowiadają konsumenci, którzy w rzeczywistości nie mieli zamiaru dokonać zakupu. Pozostałe można jednak potraktować jako niewykorzystane szanse sprzedażowe. Istnieje kilka skutecznych sposobów na walkę z porzuconymi koszykami, a także zapobieganie temu zjawisku. Przed przystąpieniem do działania warto dobrze rozpoznać problem i znaleźć przyczyny takich decyzji. Jak walczyć z porzuconymi koszykami?
Problem porzuconych koszyków
Według raportu Porzucony e-koszyk udostępnionego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej mniej więcej co trzeci koszyk zakupowy jest opłacany od razu. Pozostałe, czyli blisko 70% oczekują na realizację transakcji, przy czym w bardzo wielu przypadkach ona nie następuje. 32% użytkowników przechodzi przez część procesu zakupowego, jednak w rzeczywistości nie ma zamiaru dokonania zakupu. Ich celem bywa jedynie symulacja kosztów czy porównanie cen z konkurencyjnymi ofertami. Z kolei 31% użytkowników nie finalizuje transakcji, ani natychmiast, ani po upływie pewnego czasu. Zjawisko jest dość powszechne i w równej mierze dotyczy poszczególnych branż w e-commerce.
Powody, dla których klienci decydują się na porzucenie koszyka
Aby walczyć z porzuconymi koszykami, należy znaleźć przyczyny konkretnych decyzji konsumentów. Te bywają bardzo zróżnicowane. Do najpopularniejszych należą:
- Duże rezerwy w UX sklepu – konsumenci oczekują, aby proces zakupowy był prosty i intuicyjny. Zaniedbany i nieprzyjazny użytkownikom interfejs sklepu zniechęca ich do zakupu.
- Brak responsywności – coraz więcej klientów dokonuje zakupów przez urządzenia mobilne, jednak wciąż nie wszystkie sklepy internetowe są responsywne i umożliwiają przeglądanie oferty, a następnie zakup w komfortowy sposób.
- Brak preferowanych metod płatności – klienci mają coraz wyższe wymagania dotyczące metod płatności. Sklep internetowy powinien dawać im wybór w postaci m.in.: szybkich przelewów, transakcji kartą, portfeli elektronicznych, BLIK, rat online czy płatności odroczonych. Listę wszystkich popularnych metod płatności można znaleźć na stronie operatora – https://www.przelewy24.pl/.
- Nieatrakcyjne dostawy – na podobnej zasadzie działa wybór sposobu dostawy. Każdy klient ma w tym zakresie swoje preferencje, o czym muszą pamiętać sklepy internetowe.
Skuteczne sposoby walki z porzuconymi koszykami – wiele możliwości
Przed przystąpieniem do walki z porzuconymi koszykami, warto zdiagnozować przyczyny. Pomocne będzie w tym badanie przeprowadzone wśród konsumentów. W jaki sposób walczyć z porzuconymi koszykami znając powód tego zjawiska? Oto popularne rozwiązania:
- Implementacja popularnych metod płatności – to narzędzie można wdrożyć w zaledwie jeden dzień, wybierając operatora płatności online, który oferuje wiele metod, w tym wszystkie najpopularniejsze – na przykład Przelewy24.
- Automatyczne wiadomości – powiadomienia w formie notyfikacji push, wiadomości e-mail czy SMS-ów potrafią skłonić do finalizacji transakcji nawet 40% konsumentów.
- Remarketing – oczekiwane efekty mogą przynieść reklamy przypominające niedoszłym klientom o produktach oferowanych w sklepie. Do remarketingu wykorzystuje się przede wszystkim media społecznościowe oraz wyszukiwarkę.
- Poprawa UX sklepu – jeśli sklep nie jest przyjazny użytkownikom, warto poprawić jego user experience, szczególny nacisk należy położyć na uproszczenie procesu zakupowego.
Zdarza się, że problem porzuconych koszyków jest związany z ofertą sklepu, na przykład niewystarczającym asortymentem, brakiem promocji czy wysokimi cenami. Jednak to osobna kwestia – niezależnie od niej warto wdrożyć przedstawione wyżej narzędzia. Dzięki nim wzrośnie nie tylko skuteczność sprzedaży, ale i zadowolenie klientów!