Rozpoczęcie współpracy z influencerami to ważny moment dla firmy. W końcu influencer staje się partnerem biznesowym, któremu powierzasz kontakt ze swoimi potencjalnymi klientami, w ten sposób częściowo oddając markę w jego ręce. O czym warto pamiętać, aby ten krok okazał się korzystny dla każdej z zaangażowanych stron?
Cel działań
Przed przystąpieniem do realizacji kampanii influencer marketingowej powinieneś zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście wiesz, co chcesz osiągnąć, podejmując tego typu działania. Ogólne odpowiedzi w stylu: chcę się wypromować albo chcę zwiększyć sprzedaż się nie liczą!
W określeniu dobrego celu pomoże Ci np. koncepcja S.M.A.R.T., według której powinien on być:
- Konkretny (ang. Specific),
- Mierzalny (ang. Measurable),
- Osiągalny (ang. Achievable),
- Istotny (ang. relevant),
- Określony w czasie (ang. Time-bound).
Bez precyzyjnie wyznaczonego celu nie będziesz mógł zaplanować dobrej kampanii oraz nie zmierzysz jej efektów, dlatego zacznij właśnie od tego!
Jakość
Obecnie internauci coraz częściej stykają się z różnymi formami płatnej promocji prowadzonej w ramach influencer marketingu. Oznacza to między innymi, że w większości przypadków zwykłemu poleceniu w rodzaju: „Sprawdźcie produkt X!” nie poświęcą oni wiele uwagi. Koncepcja influencer marketingowa powinna być rozbudowana, kreatywna, intrygująca, no i przede wszystkim – powinna odpowiadać na potrzeby osób, do których jest kierowana.
Pamiętaj też, że jeśli rekomendacje influencera będą miały niewiele wspólnego z poruszaną przez niego na co dzień tematyką, albo będą jednym z wielu udostępnianych przez niego materiałów płatnych, to raczej nie zdobędą sobie one zaufania odbiorców. Dlatego przed rozpoczęciem kampanii dobrze wszystko przemyśl i zaplanuj!
Forma współpracy
Influencer marketing przybiera wiele form. Może to być więc np.:
- Recenzja,
- Lokowanie produktu,
- Udostępnienie linku sponsorowanego,
- Przygotowanie przez influencera contentu na kanał marki,
- Program afiliacyjny,
- Relacja z eventu,
- Sponsoring influencera.
Ustalając z influencerem metodę prezentacji Twojej marki powinieneś uwzględnić zarówno charakter jego dotychczasowej twórczości, potrzeby jego odbiorców, jak i specyfikę samego promowanego produktu.
Sposób rozliczenia
Z influencerami można się rozliczać na dwa podstawowe sposoby: w formie barteru lub gotówkowo. Twórcy coraz częściej preferują ten drugi sposób zapłaty za ich usługi. Podejmując współpracę, powinniście precyzyjnie określić, jaki model rozliczenia przyjmujecie: może to być np. wynagrodzenie za wyświetlenia, reakcje, komentarze, leady czy pozyskany ruch. Wyczerpujące omówienie kwestii finansowych pozwoli nie tylko na uniknięcie przykrych nieporozumień w przyszłości, lecz także umożliwi precyzyjniejsze zaplanowanie budżetu kampanii.
Koordynacja wszystkich działań w obrębie influencer marketingu to dosyć wymagające zadanie, wymagające sporej wiedzy i doświadczenia. Dlatego pierwszą kampanię influencer marketingową najlepiej przeprowadzić ze wsparciem wyspecjalizowanej agencji. Powodzenia!