dbmakler.pl

Blog tematyczny o biznesie i finansach

Ile trzeba zarabiać, żeby dostać kredyt?
Finanse

Ile trzeba zarabiać, żeby dostać kredyt?

Zaciągnięcie kredytu wymaga od nas wykazania zdolności kredytowej, która jest ściśle powiązana z naszymi dochodami. Sprzyja to pełnemu zrozumieniu tematu „Ile trzeba zarabiać, aby dostać kredyt?”. Z małą wiedzą na ten temat możemy sprawić, że proces ubiegania się o kredyt stanie się mniej skomplikowany i przewidywalny.

Jakie dochody są wymagane do uzyskania kredytu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy zrozumieć, że różne banki mają różne wymagania, a kwota kredytu, na który możemy się kwalifikować, różni się w zależności od naszej zdolności do spłaty. Generalnie rzecz biorąc, chcąc otrzymać kredyt, musimy wykazać stały dochód. Ten dochód może pochodzić z umowy o pracę, działalności gospodarczej, wynajmu nieruchomości, emerytury, renty czy innych źródeł, akceptowanych przez bank jako regularne i stabilne.

Jednak nie tylko rodzaj dochodu ma znaczenie, ale też jego wysokość – musi ona być na tyle duża, aby po odjęciu stałych kosztów życia, pozostała kwota umożliwiała spłatę kredytu. W praktyce – jeśli zarabiamy minimalną pensję, niewielu banków zgodzi się na udzielenie nam kredytu, a jeżeli już, to kwota kredytu będzie niewielka.

To, jakie konkretnie dochody są wymagane, zależy od indywidualnej polityki kredytowej każdego banku. Niektóre banki mogą wymagać minimalnego dochodu netto na poziomie 2000 zł miesięcznie, inne mogą oczekiwać kwoty 3000 zł lub więcej. W praktyce zasada jest prosta – im większe są nasze dochody, tym większą kwotę jesteśmy w stanie uzyskać na kredyt.

W jaki sposób Twoje dochody wpływają na zdolność kredytową?

Zdolność kredytowa to kluczowy element przy ubieganiu się o kredyt. To właśnie na jej podstawie bank ocenia, czy jesteśmy w stanie regularnie spłacać zobowiązania finansowe. W jej wyliczeniu dochody mają zasadnicze znaczenie, ale to nie jedyne czynniki, które są brane pod uwagę. Są to również nasze stałe, miesięczne wydatki, wiek, liczba osób w gospodarstwie domowym, a także historia kredytowa.

Dochody wpływają na zdolność kredytową w bardzo prosty sposób: im wyższe są nasze miesięczne dochody, tym wyższa jest nasza zdolność kredytowa. To oznacza, że możemy pozwolić sobie na zaciągnięcie wyższego kredytu. Jednak warto pamiętać, że banki zawsze ujmują także wydatki bieżące w analizie naszej zdolności kredytowej. Dlatego nawet przy wysokich dochodach, ale też dużych wydatkach, nasza zdolność kredytowa może być niska.

Przykłady dokumentów dochodowych potrzebnych do złożenia wniosku kredytowego

Podczas składania wniosku o kredyt, bank poprosi nas o dokumenty potwierdzające nasze dochody. Jakie to będą dokumenty – zależy od źródła dochodów. Przyjrzyjmy się więc, jakie dokumenty mogą być potrzebne.

  • Umowa o pracę – Jeżeli jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, bank poprosi nas o zaświadczenie o zarobkach. Może być również konieczne dostarczenie kopii umowy o pracę i ostatnich wypłat. Niektóre banki mogą wymagać zaświadczenia od pracodawcy o zatrudnieniu i wysokości zarobków.
  • Działalność gospodarcza – Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, bank poprosi nas o dokumenty potwierdzające nasze dochody. Mogą to być kopie deklaracji podatkowych za ostatni rok lub za ostatnie kwartały, zależnie od banku. Może być również potrzebne zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami.
  • Nieruchomości na wynajem – Jeżeli nasze dochody pochodzą z wynajmu nieruchomości, bank będzie chciał zobaczyć umowy najmu, a także wpływy z najmu na nasze konto bankowe.
  • Emerytura, renta – Jeżeli jesteśmy emerytami lub rencistami, bank poprosi nas o zaświadczenie o wysokości naszych świadczeń. Może to być zaświadczenie z ZUS, KRUS lub innej instytucji.

Różne banki mogą mieć różne wymagania co do dokumentów dochodowych, dlatego zawsze warto wcześniej zapytać o to doradcę kredytowego w danym banku. Niektóre banki oferują też tzw. kredyty bez zaświadczeń o dochodach, ale zazwyczaj są one droższe.

Kwestia „Ile trzeba zarabiać, aby dostać kredyt?” zawsze jest złożonym zagadnieniem wymagającym indywidualnego podejścia od banków i klientów. Dlatego w każdym przypadku oceny zdolności kredytowej warto skonsultować się z doradcą finansowym lub specjalistą ds. kredytów, aby uzyskać najbardziej aktualne i wiarygodne informacje.

Naszą misją jest dostarczanie Ci aktualnych i praktycznych informacji, które pomogą Ci osiągnąć sukces w życiu zawodowym i osobistym. Poznaj nasze spojrzenie na świat biznesu i rozwijaj się razem z nami!