Olej w silniku pełni dwie kluczowe funkcje. Odprowadza nadmiar ciepła z newralgicznych miejsc oraz zapewnia smarowanie pomiędzy różnymi ruchomymi częściami. Olej robi to poprzez zmniejszenie tarcia pomiędzy metalowymi częściami, dzięki czemu tworzy się mniejsza ilość ciepła i spowalnia się zużycie części. Aby jednak olej mógł działać prawidłowo, musi być regularnie wymieniany. W związku z tym pragniemy przedstawić ci kilka wskazówek, które pomogą ci zrozumieć, jak często należy wymieniać olej, aby mógł on działać wykorzystując swój pełny potencjał. Zrobimy to na podstawie chyba obecnie najpopularniejszego w Polsce oleju, którym jest olej silnikowy 10w 40, czyli uniwersalny, zimowy olej półsyntetyczny.
Co daje olej silnikowy?
Dobry olej silnikowy zmniejsza znacząco tarcie, ale żaden olej, nawet ten najdroższy, nie jest w stanie całkowicie wyeliminować tarcia. W związku z tym wszystkie ruchome części w silniku powoli się zużywają, a materiał, który w wyniku tarcia jest ścierany, w postaci drobnych opiłków trafia do oleju. Jest to proces zupełnie normalny i przewidziany przez konstruktorów. Oczyszczanie silnika z owych drobinek i innych zanieczyszczeń jest nawet zaliczany do podstawowych zadań, jakie stawia się przed olejem silnikowym. W związku z tym olej w silniku należy wymieniać przynajmniej raz do roku. Jeśli jednak jeździsz dużo, to możliwe, że wymian musisz dokonywać częściej. Najlepiej jest sprawdzić dokładne rekomendacje producenta, ale przyjmuje się, że olej w silniku należy zmieniać co przynajmniej 10-20 tysięcy kilometrów.
Regularna wymiana oleju
Regularne wymiany oleju mają zasadnicze znaczenie dla kondycji silnika. Olej 10W-40, dzięki swojej uniwersalnej lepkości i charakterystyce działania, jest odpowiednim wyborem dla wielu silników. Należy jednak zawsze przestrzegać zaleceń producenta dotyczących rodzaju oleju i częstotliwości jego wymiany, aby zapewnić długowieczność i optymalną wydajność silnika. Właściwa konserwacja oleju to inwestycja w długoterminową kondycję pojazdu, która może pomóc uniknąć kosztownych napraw w przyszłości lub przynajmniej opóźnić wymianę części eksploatacyjnych.
Materiał zewnętrzny